Veelgestelde vragen
Inzenden en verkopen op de veiling
Voor veel mensen die bij de veiling inleveren is het een proces dat een aantal vragen kan opleveren. We hebben de meest voorkomende vragen (en antwoorden) opgenomen in dit overzicht. Erg veel, zo niet alles, hangt af van de bewerkelijkheid, waarde en omvang van uw verzameling. Meestal zullen we een en ander dan ook graag met u doornemen om een zo goed mogelijk persoonlijk voorstel voor uw inzending te maken. Uw inzending is gebonden aan een aantal vereisten die zijn samengevat in de inzendvoorwaarden.
Veelgestelde vragen:
Door op de vraag te klikken kunt u het bijbehorende antwoord lezen. Staat u vraag er (nog) niet bij? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag!
Wat is de aankoopcommissie?
De aankoop kosten op onze veiling is voor alle kopers gelijk. Handelaren, commissionairs, handelshuizen, verzamelaars, investeerders, particulieren, betalen allemaal dezelfde aankoopprovisie op de veiling. De actuele veilingcommissie is gecommuniceerd in de veilingvoorwaarden en bestaat uit een percentage over de toeslagprijs (aankoopprovisie) en een vast bedrag per kavel (het kavelgeld).
Er wordt geleverd in de marge het is niet mogelijk om de BTW terug te vorderen.
N.B.: Levering: bijzondere regeling – voorwerpen voor verzamelingen of antiquiteiten.
Wat is de verkoopcommissie?
De verkoop kosten voor de inzenders zijn afhankelijk van twee zaken, de waarde en de bewerkelijkheid van hetgeen u ter veiling brengt. In zijn algemeenheid hoe hoger de waarde van de verzameling, hoe lager de provisie, hoe hoger de bewerkelijkheid (hoeveel moeite kost het om de verzameling veiling gereed te krijgen) hoe hoger de provisie. In feite is het een afstemming tussen het veilinghuis en de inzender en altijd in overleg.
Let op:
Op ontvangstbewijzen zijn commissiepercentages EXCLUSIEF BTW. BTW wordt alleen geheven over de dienst van het veilen (de commissie).
Klopt de provisie op mijn aan- of verkoopnota?
Kavelgeld:
Het kavelgeld is een vast bedrag van per kavel. Zowel de inbrenger (inzender) als de koper betalen een vast bedrag per verkocht of aangekocht kavel.
Provisie:
Inzenders
Provisiepercentages kunnen wisselen en maar zijn altijd exclusief BTW. U betaalt geen BTW over de goederen, (levering in de marge) maar wel over de dienst (het veilen van goederen). Daarom wordt er BTW geheven over de in rekening gebrachte provisie van verkochte kavels. Een commissie afspraak van:
- 10% wordt dan 12,1% inclusief BTW
- 12,5% wordt dan 15,125% inclusief BTW
- 15% wordt dan 18,15% inclusief BTW
- 20%wordt dan 24,2% inclusief BTW
Commissie percentages staan EXCLUSIEF BTW op de ontvangstbewijzen.
Kopers:
Voor kopers is het aangegeven commissiepercentage INCLUSIEF BTW
Hoe lang duurt een gemiddelde taxatie?
De duur van een taxatie is afhankelijk van de inhoud van de verzameling gemiddeld gesproken duurt een taxatie ongeveer een uurtje. Dan heeft de taxateur een goed beeld van de mogelijkheden van uw verzameling. De omvang van een dergelijke collectie is dan tussen de 10 en 30 albums (ca. 2/3 verhuisdozen).
Hoe lever ik mijn materiaal aan?
Inleveren kan op verschillende manieren. Dagelijks (ma/vrij 9-17 uur) kan materiaal worden voorgelegd bij ons op kantoor aan het Noordeinde in Den Haag. Er is altijd een taxateur aanwezig. Verstandig is wel om uw komst van te voren aan te kondigen, dat voorkomt dat u moet wachten en de ontvangstruimte/spreekkamer direct beschikbaar is. Vaak maken wij meerdere afspraken voor 1 dag. Wanneer u de moeite neemt een en ander voor te leggen, nemen wij de moeite het meegebrachte voor u vrijblijvend te beoordelen.
Grote, omvangrijke en waardevolle partijen halen we ook af. Natuurlijk krijgt u van ons vooraf een schatting wanneer wij op locatie materiaal beoordelen en dan gelden wel de taxatievoorwaarden, taxaties op locatie zijn niet vrijblijvend.
Wanneer van enige waarde zullen we de procedure toelichten en de verdere afstemming voor veiling met u bespreken.
Kan ik mijn verzekering opzeggen zodra ik mijn materiaal heb ingeleverd?
Dat kan. Zodra materiaal in handen van het veilinghuis is gegeven, is dit materiaal verzekerd, vaak wordt hiervoor een verzekerde waarde (een vervangingswaarde) die wat hoger ligt dan de veilingschatting op het ontvangstbewijs genoteerd. Zowel transport van locatie als aanwezigheid van het materiaal op het veilinghuis is verzekerd.
Wanneer ontvang ik de opbrengst na de veiling?
In de 5e week na de veiling worden alle papieren afrekeningen gemaakt en per post verzonden.
Dit heeft te maken met de reclametermijn (garantietermijn op de aankopen) van 4 weken en de betalingstermijn van de kopers (28 dagen/1 maand), op die manier kunnen we de geldstromen verantwoord begeleiden.
Het maken van alle afrekeningen duurt ongeveer 1 week zodat alle inzenders uiterlijk in de 6e week na de veiling over de opbrengst beschikken.
In uitzonderingsgevallen kan keuring van materiaal ervoor zorgen dat bepaalde kavels later worden afgerekend omdat de uitslagen pas definitief zijn na het oordeel van de keurmeester. Veelal zullen wij trachten materiaal vóór de veiling te laten keuren, dat is echter niet altijd mogelijk. De overige kavels worden dan uiteraard wel binnen de termijn van 6 weken afgerekend.
Hoe kan ik meebieden op de veiling?
Er zijn verschillende manieren om aan de veiling deel te nemen;
- Zaal bieden
De veiling wordt georganiseerd in een zaal waarbij de kavels worden geveild onder controle van een deurwaarder, De kavels worden 1 voor 1 afgeroepen en met behulp van een biednummer kunt u in de zaal kavels aankopen. De biednummers worden vanaf een half uur voor de zitting uitgereikt onder verstrekking van legitimatie en adresgegevens. - Telefonisch bieden
In uitzonderingsgevallen. Kunt u tegelijkertijd met de live veiling meebieden. Raadpleeg hiervoor de actuele veilingcatalogi. Telefonische biedingen zijn alleen mogelijk op bijzondere kavels. - Schriftelijk bieden
Schriftelijke biedingen kunnen worden gedaan met met behulp van het biedbriefje dat u kunt vinden in elke veilingcatalogus of dat u kunt downloaden vanaf onze website. Zorgt u ervoor dat schriftelijke biedingen tijdig bij het veilinghuis zijn aangebracht! Bij gelijkluidende biedingen heeft het eerst binnen gekomen bod voorrang. Schriftelijke biedingen kunt u doen met behulp van het genoemde biedbriefje maar ook per e-mail. Het is verstandig om juiste ontvangst van uw bieding na verzending te controleren. - Online bieden (RietdijkLive)
Via de speciale biedwebsite RietdijkLive is het mogelijk gedurende de veiling realtime mee te bieden op de aangeboden kavels. U doet op afstand mee met de veiling met behulp van een telefoon, tablet, laptop of PC. Hiervoor heeft u wel een RietdijkLive account nodig dat u uiterlijk 24 uur voor aanvang van de veiling kunt laten aanmaken. - Voor bieden, pre-bidding (RietdijkLive)
Via de speciale biedwebsite Rietdijklive is het mogelijk om voor de live veiling mee te bieden op de aangeboden kavels. Dit zijn schriftelijke biedingen die u via Rietdijklive kunt verstrekken, de veilingmeester voert deze biedingen voor u uit. Op die manier heeft u vooraf al inzicht in de mogelijkheden qua toewijzing van kavels, doordat meerdere schriftelijke biedingen voor de veiling af op diverse kavels zijn uitgebracht en u dus mogelijk uw taktiek daarop kunt aanpassen. Pre-bids worden door RietdijkLive bevestigd, u ontvangt een e-mail van ontvangst van uw pre-bids.
Wat zijn de verzendopties voor de gekochte kavels?
U kunt kavels afhalen maar we kunnen ze uiteraard ook toezenden. Alle kavels worden aangetekend en verzekerd verzonden. De kosten voor verzending worden aan de factuur toegevoegd. Vergeet niet om aan te geven op uw biedbriefje of in RietdijkLive of u de gewonnen kavels wenst af te halen, dan wel dat u ze af komt halen.
Op die manier weten wij of opsturen of afhalen uw voorkeur geniet.
Direct na de veiling maken wij de facturen die we afstemmen op uw wens van afhalen dan wel toezenden. Let op: grote en zware kavels kunnen met name naar het buitenland een kostbare aangelegenheid worden. De ons in rekening gebrachte kosten zullen we doorberekenen.
Wanneer en hoe kan mijn gekochte kavels ophalen?
Na de veiling kunt u gekochte kavels afhalen bij ons op kantoor. Dat kan gedurende kantooruren maandag t/m vrijdag tussen 9 en 17 uur. Let op op sommige feestdagen is ons kantoor gesloten, raadpleeg de website voor actuele openingstijden.
Kunt een taxatie bij mij thuis doen?
Wij taxeren postzegels en munten op elke gewenste locatie. Voor taxaties op een andere locatie dan bij ons op kantoor dient u wel kennis te nemen van de taxatievoorwaarden. Taxaties op locatie zijn kosteloos indien u daadwerkelijk gaat veilen. Gaat u niet bij Rietdijk veilen zullen wij de kosten van een taxatie op locatie in rekening brengen. Deze zijn afhankelijk van de duur en afstand (gemaakte kosten). Wel ontvangt u uiteraard een taxatieverslag van onze bevindingen dat u (ook) voor bijvoorbeeld verzekeringsdoeleinden kunt gebruiken.
Is het ook mogelijk om mijn verzameling direct te verkopen?
Dat kan, uiteindelijk zal een veiling (ook na aftrek van bescheiden veilingkosten) een wel beter netto resultaat opleveren. Een bod á contant geeft wel direct geld en zekerheid over de hoogte van het bedrag. De veiling zal vragen om geduld en heeft een zekere mate van onzekerheid over de hoogte van het uiteindelijke bedrag. Veelal is een bod á contant echter wel iets lager dan een verwachte netto veilingopbrengst, daarom loont veilen altijd voor een hogere netto opbrengst. Legitimatie bij verkoop á contant verplicht en grotere bedragen worden in de regel per bank uitbetaald.
Behoort een voorschot tot de mogelijkheden?
Voor grotere en meer waardevolle inzendingen behoren voorschotten tot de mogelijkheden. Deze zijn altijd in overleg en erg afhankelijk van de aard van het materiaal dat u ter veiling geeft alsmede de waarde daarvan. Voorschotten zijn renteloos en worden uiteindelijk verrekend met de uiteindelijke opbrengst. Ook kan een voorschot worden gedeeld door de verschillende belanghebben bij een inzending.
Wat zijn de regels omtrent privacy?
Alle informatie vanuit het veilinghuis wordt alleen gedeeld met de daadwerkelijke inzender van het materiaal. Dat zijn de contactgegevens zoals die tijdens het inleveren van het materiaal op het ontvangstbewijs worden vastgelegd. Ongeveer een maand voor de veiling wordt de veilingcatalogus en de inzendlijst verzonden naar het contact adres (uiteraard is het mogelijk meerdere catalogi te ontvangen, doch er wordt slechts 1 inzendlijst gemaakt). Zes weken na de veiling wordt de afrekening naar hetzelfde contact adres gezonden. In geval van meerdere belanghebbenden ligt de verantwoording van de verspreiding van de veiling informatie bij het contact adres. Het veilinghuis correspondeert alleen met het inzendadres; zijnde genoemde contactpersoon op het ontvangstbewijs.
Wat zijn de voorzieningen tijdens de kijkdagen en de veiling?
Koffie thee en frisdrank is gratis verkrijgbaar gedurende de veiling. Op kantoor beschikken wij tevens over internetverbindingen voor gasten.
Zijn uw kantoor en veilingzaal tevens toegankelijk voor mindervaliden?
Ons kantoor is gevestigd aan een het Noordeinde 41 in Den Haag waarbij naar beneden en naar de verdieping een trap van 6 treden is gemaakt. Ons kantoor is daarmee niet geschikt voor mindervaliden of rolstoelgebruikers. De veilingzaal is gevestigd in dezelfde ruimte
Veilt u ook ander materiaal dan postzegels/munten?
Rietdijk organiseert 4 veilingen per jaar op het gebied van filatelie en numismatiek. Naast postzegels bevat deze veiling ook prentbriefkaarten, poststukken en stempels. De muntenveiling bevat naast munten ook papiergeld, penningen, zilver, goud, oude aandelen en onderscheidingen. Alles op het gebied van Filatelie en Numismatiek kan onderdeel zijn van onze halfjaarlijkse veilingen.
Waar is het kantoor van Rietdijk Veilingen?
Noordeinde 41
2514 GC Den Haag
070-3647957
info@rietdijkveilingen.nl
Waar is de veilingzaal van Rietdijk veilingen?
Noordeinde 41
2514 GC Den Haag
070-3647957
06-20479585
Wat zijn de bankgegevens Rietdijk veilingen?
IBAN NL77 INGB 0000 4208 75 BIC INGBNL2A
Wat is de veilingprocedure Rietdijk B.V.?
Veilingprocedure
Hieronder vindt u stapsgewijs alle informatie die voor de (aspirant)inzenders van onze postzegel- of muntenveiling nuttig kan zijn.
Rietdijk veilt alles op het gebied van filatelie (postzegels) en numismatiek (munten). Als u een collectie, een partij of betere losse items heeft aan te bieden, neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. U kunt -in elke samenstelling en omvang!- bij ons terecht met:
- Postzegels, poststukken, prentbriefkaarten, etc.
- Munten, bankbiljetten, penningen, goud, zilver, draagtekens, etc.
- Collecties, nalatenschappen, partijen, beleggingsposten, winkelvoorraden, etc.
Afspraak voor een taxatie
Een afspraak met één van onze taxateurs is snel gemaakt. U kunt ons hiervoor van maandag tot en met vrijdag van 9.00-17.00 uur bellen met 070-3647957 en buiten kantoortijden met 06-20479585. U kunt ons ook e-mailen om tot een afspraak te komen. Deze afspraak kan plaatsvinden op ons kantoor of, indien de waarde van uw inzending aanzienlijk is, desgewenst bij u thuis.
Beoordeling van uw inzending
Onze taxateur zal uw mogelijke inzending voor de veiling in uw aanwezigheid bekijken en daarna meteen verslag van zijn bevindingen doen. U krijgt van hem ook een betrouwbare indicatie van de veilingopbrengst, waarna u Rietdijk de definitieve opdracht tot veilen kunt geven. De mogelijkheden na een taxatie van uw verzameling
Liever niet veilen maar een bod á contant? Dat kan natuurlijk ook. De taxateur zal u graag zo goed mogelijk adviseren zodat u een afgewogen beslissing kunt nemen. Op een veiling moet u vaak even wachten maar het netto resultaat is meestal beter. Verkoop á contant gaat natuurlijk sneller maar geeft meestal een wat minder netto resultaat. Als tussenvorm bestaat altijd de mogelijkheid van een renteloos voorschot. Uiteindelijk willen wij dat ook uw verzameling het hoogst mogelijke resultaat zal halen in beider belang!
Ontvangstbevestiging
Het materiaal, dat u ons ter veiling geeft, wordt vervolgens omschreven op een ontvangstbevestiging. Naast uw gegevens worden ook de afspraken over de commissie en de wijze van afrekenen vastgelegd. Zolang uw inzending onder de hoede van Rietdijk verkeert, is deze automatisch en gratis all risk verzekerd.
Na completering en ondertekening ontvangt u het originele ontvangstbewijs. De kopie blijft bij de inzending en vormt de leidraad bij de latere verwerking tot veilingkavels. Tot het zover is wordt uw inzending strikt gescheiden van de andere bewaard.
De laatste inzend-data voor het inbrengen van materiaal kunt u zowel op de overzichtspagina van de postzegelveiling als de muntenveiling vinden.
Verkavelen
Een goede presentatie van uw inzending is van groot belang voor een succesvolle verkoop. Het verdelen van een collectie of partij, met het oog op een maximale opbrengst, heet verkavelen. Duurdere stukken worden, voorzien van een foto, los geveild. De rest van een inzending kan bijvoorbeeld per album, in onderdelen van albums, dan wel met meerdere albums tegelijk onder de hamer worden gebracht. Vaak worden onderdelen gesplitst, soms bij elkaar gevoegd. Kortom, het verkavelen is zeer specialistisch werk, waar drie van onze ervaren teamleden zich mee bezighouden. Bij Rietdijk weten we immers sinds 1919 dat een deskundige verkaveling een belangrijke basis voor een goede opbrengst van uw inzending is.
Administratie
De gele kopie van de ontvangstbevestiging, waarvan u het origineel kreeg, is het begeleidingsdocument van uw inzending. Op deze kopie wordt na het verkavelen aangegeven hoeveel en welk soort kavels (los, map, collectie, doos) hiervan zijn gemaakt. Of het nu enkele kavels zijn of honderden: ze worden allemaal van het toegewezen inzendnummer voorzien. Dankzij dit nummer is gedurende het gehele veilingtraject eenvoudig na te gaan bij welke inzending een kavel hoort. De veiling van uw inzending geschiedt, tenzij nadrukkelijk anders is overeengekomen, op basis van anonimiteit. In de inzending voorkomende namen en adressen zullen tijdens het verkavelen zoveel mogelijk worden verwijderd.
Veilingcatalogus & Fotobijlage
Nadat alle inzendingen zijn verkaveld wordt de veiling, zes tot acht weken voordat deze plaats zal vindens, afgesloten. Nu kan met het maken van de veilingcatalogus worden begonnen. Hierin worden alle kavels van alle inzenders in een specifieke volgorde opgenomen. Deze volgorde, die van veel factoren afhankelijk is, moet voor een optimale toegankelijkheid van de catalogus en het daarin aangeboden materiaal zorgen.
Alle kavels, die onder een voorlopig nummer waren geadministreerd en opgeborgen, krijgen na het bepalen van de volgorde een definitief nummer, waarmee zij uiteindelijk ter veiling worden gebracht. De door u ingeleverde kavels zijn nu aan de hand van zowel het inzend- als het kavelnummer traceerbaar.
De veilingcatalogus beschouwen wij als ons visitekaartje, niet alleen voor de inzenders, maar vooral voor het (inter)nationale koperspubliek. Naast het tekstgedeelte vindt u hierin ook vele foto’s van het betere materiaal. Als aanvulling en voorproefje hierop kunt u in de online catalogus ook gedeelten van vele belangrijke collecties bekijken, ruim voordat de papieren versie in druk verschijnt.
Inzendlijst
Alle inzenders ontvangen, voorafgaande aan de kijkdagen en de veiling, een veilingcatalogus en een lijst met alle kavelnummers, die tot de inzending behoren. Op deze inzendlijst staat ook het inzendnummer vermeld.
Verzending
Nadat de veilingcatalogi zijn gedrukt, worden deze met spoed naar al onze klanten verzonden. Omdat onze veilingen internationaal zijn, kent een groot aantal catalogi een buitenlandse bestemming.
Kijkdagen
Vanaf twee weken voor de veiling tot en met de veilingdagen zelf krijgen onze klanten uitgebreid de gelegenheid om het aangeboden materiaal te bezichtigen. Deze periode houden wij bewust zeer ruim, vele aspirant kopers hebben meerdere dagen nodig om de kavels van hun mogelijke gading aan een persoonlijke inspectie te onderwerpen. De losse nummers zijn ook in kleur op onze website te bezichtigen, evenals de volledige tekst van de veilingcatalogus. Als extra vindt u hier ook afbeeldingen van onderdelen uit belangrijke kavels, die als collectie worden geveild.
Veiling
De veilingen vinden op een steenworp afstand van ons kantoor plaats in het Venduehuis der notarissen (Nobelstraat 5, Den Haag). Als inzender of belangstellende bent u van harte uitgenodigd om deze te bezoeken. De exacte data van de veilingen en de aanvangstijden van de zittingen kunt u in de veilingcatalogi en op onze website terugvinden.
Afrekening
Zes tot acht weken na de veiling ontvangt u een afrekennota. Deze is vergelijkbaar met de inzendlijst, alleen worden nu achter de kavelnummers de gerealiseerde bedragen vermeld. Op het moment dat u deze afrekening ontvangt is de totale opbrengst minus onze commissie al op de door u opgegeven bank- of girorekening overgemaakt. Onze verkooppercentages zijn zeer hoog. Mochten er desondanks één of meerdere kavels niet zijn verkocht, dan worden deze in de volgende veiling opnieuw opgenomen. Behalve als het om een onbeduidend restant gaat, in dat geval doen wij u een afhandelingsvoorstel.
Hoe luiden de taxatievoorwaarden Rietdijk B.V.?
Taxatievoorwaarden
Veilingen
Wij organiseren halfjaarlijkse postzegel- en muntveilingen. Hiervoor zijn we doorlopend op zoek naar materiaal dat in deze veilingen kan worden ondergebracht. De taxaties zijn louter een middel om materiaal voor onze veilingen in te zamelen. Wij taxeren op markt- of veilingwaarde en desgewenst ook op verzekerings- of vervangingswaarde.
Taxaties aan kantoor
Wanneer de verzameling bij ons op kantoor wordt beoordeeld is de taxatie vrijblijvend en kosteloos. Een en ander is mogelijk van maandag t/m vrijdag tussen 9 uur en 17 uur op afspraak. Wanneer u de moeite neemt ons de collectie voor te leggen, nemen wij de moeite deze kosteloos te beoordelen. Wordt er een taxatierapport verlangt dan gelden onderstaande taxatietarieven als ware de collectie op locatie getaxeerd.
Taxaties bij u thuis of elders op locatie
Taxaties aan huis zijn in principe mogelijk voor verzamelingen met een verwachte opbrengstwaarde van tenminste € 3.000,-. De taxateur zal met u in overleg treden alvorens naar u toe te komen om te kunnen beoordelen of een en ander wellicht tot de mogelijkheden behoort. Taxaties bij u op locatie zijn mogelijk van maandag t/m vrijdag tussen 9 uur en 17 uur.
Taxatietarieven
€ 125,- per uur exclusief met BTW (21%) Reiskosten 29 cent per kilometer, ‘s-Gravenhage vice versa. Altijd met een minimum van € 200,- plus met BTW (21%) en reiskosten 29 cent per kilometer, ’s -Gravenhage (vice versa). Geen kosten bij veiling: Bij het aanbrengen van de (gehele) getaxeerde verzameling voor veiling door Rietdijk zullen de taxatie kosten (excl. BTW en de reiskosten) worden gecrediteerd. Deze dan teruggestort met de afrekening van de veilinginzending. Besluit u tijdens het taxatiemoment voor veiling in te leveren maken we natuurlijk geen taxatie nota. De kosten van de taxatie bestrijden we dan met de veilingprovisie.
Wat zijn de inzendvoorwaarden van Rietdijk B.V.?
Inzendvoorwaarden
Waarde van het materiaal
Alles op het gebied van filatelie (postzegels) of numismatiek (munten) waarvan het in de lijn der verwachting ligt dat het geheel een minimale opbrengstwaarde van ± € 500,- of meer zal hebben kan op onze veilingen worden aangeboden. De taxateur zal samen met u het materiaal bekijken om te kunnen beoordelen of dat tot de mogelijkheden behoort.
Bevoegdheid
De aanbieder (inzender) dient ofwel eigenaar dan wel beslissingsbevoegd te zijn om de goederen ter veiling te mogen aanbieden.
Overeenkomst
Op het moment van aanbieden wordt er tussen de aanbieder en de inzender een overeenkomst opgemaakt (ontvangstbevestiging) op welk moment en onder welke voorwaarden de de goederen door Rietdijk veilingen B.V. zullen op haar veilingen worden aangeboden. Van dat ontvangstbewijs, ontvangt zowel de inzender als het veilinghuis een afschrift. Dit ontvangstbewijs behelst de gegevens van de inzender, een (ruime) omschrijving van de ingeleverde goederen, het voorgenomen veilingmoment, veelal een verzekerde vervangingswaarde, de overeengekomen veilingprovisie en een getekende bevestiging door de inzender alsmede een ondertekening door een vertegenwoordiger van het veilinghuis.
Verkaveling
Daarna word de inzending veiling gereedgemaakt door de medewerkers van het veilinghuis. Dit behelst veelal indeling, beschrijving, fotografie en juiste labeling. De kavels worden gemaakt om deze zo goed mogelijk te kunnen presenteren tijdens de kijkdagen voorafgaand aan het daadwerkelijke veilingmoment. Het verkavelen geschiedt op vakkundige wijze die naar onze mening de hoogste opbrengst mag doen verwachten. De veilinghouder houdt zich derhalve het recht voor de verzameling te splitsen of samen te voegen collecties te comprimeren (boeken met weinig volume) en lege albums, stockboeken of ander materiaal dat geen waarde vertegenwoordigd niet in de veiling op te nemen. Rietdijk houdt zich het recht voor binnen een termijn van 2 weken na de veiling niet verkochte kavels alsnog tegen de inzet (startprijs) toe te slaan.
Keuringen
Zegels en of munten die dubieus zijn, of die als ze voorzien zijn van een keurmerk méér zullen opbrengen worden door ons aan een erkend expert ter keuring aangeboden. De ons in rekening gebrachte kosten worden aan de inzender doorberekend. Indien de keuringsuitslagen nog niet bekend zijn ten tijde van de afrekening, wordt de afrekening van die bewuste kavels uitgesteld totdat de keuringsuitslag wel bekend is, dat kan in uitzonderlijke gevallen behoorlijk wat tijd in beslag nemen.
Geheimhouding
Over inzenders wordt door ons nimmer informatie aan derden verstrekt.
Limietprijzen
Limieten kunnen slechts worden geaccepteerd in zeer bijzondere gevallen en moeten door ons redelijk worden geacht. Mocht de limiet bij verkoop niet bereikt worden dan is 5% van die limiet verschuldigd. Op inzendingen waarop een voorschot is verstrekt kunnen geen limieten worden geaccepteerd.
Veilingopdracht
Een veilingopdracht is onherroepelijk. In uitzonderlijke gevallen kan zij, tenzij de veiling is gepubliceerd herroepen worden tegen betalen van kosten en 5% van de gesteld limiet respectievelijk van de verkoopwaarde na taxatie van de veilinghouder met een minimum van € 100,- per totale inzending.
Catalogus en inzend-lijst
Ongeveer een maand voor de veiling ontvangt de inzender een veilingcatalogus en een inzend-lijst waarop de verkaveling van het materiaal staat aangegeven, alsmede de kijkdagen en het veilingmoment.
Verzekering
Uw inzending is, zolang deze op ons kantoor aanwezig is of door ons wordt getransporteerd tegen brand, en inbraak verzekerd. Alle aan ons geadresseerde zendingen zijn, mits aangemeld, automatisch tegen transportschade of verlies verzekerd op de gebruikelijke condities., hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht.
Afwikkeling en uitbetaling
Volgens de veilingvoorwaarden hebben de kopers een reclamerecht gedurende 14 dagen na de veiling. Deze termijn kan worden verlengd i.v.m. expertise van bewuste kavels op de voorwaarde dat de veilinghouder tevoren op de hoogte is gesteld van keuring. In verband daarmee vindt afrekening met inzenders plaats als regel vanaf 6 weken na de veiling, tot 8 weken na de veiling.
Het resultaat minus de veilingprovisie wordt overgemaakt op het opgegeven rekeningnummer. In het (uitzonderlijke) geval van retour-kavels ontvangt de inzender ten tijde van de afrekening een voorstel hoe daar mee om te gaan. Onderdeel van dat voorstel is altijd of een transactie á contant ofwel heropname in de veiling tegen aanpassing van de verkaveling en startprijs. U krijgt geen restanten van ons terug wanneer u dat niet wenst.
Communicatie
Communicatie vanuit het veilinghuis aangaande de inzending vindt louter plaats met de inzender zoals genoemd op het ontvangstbewijs of haar wettelijke vertegenwoordigers.
Samengevat
De inzendvoorwaarden voor onze veilingen samengevat.
Wat zijn de gangbare veilingtarieven voor inzenders?
Wanneer u besluit materiaal aan te brengen voor onze komende veilingen dan zullen wij u veilingcommissie in rekening brengen welke afhankelijk is van de waarde en de bewerkelijkheid van de inzending. Een en ander natuurlijk altijd in overleg tussen de inzender en de taxateur. De commissie is altijd in de vorm van een percentage.
Afstemming
Hoe hoger de waarde van uw inzending en hoe lager de bewerkelijkheid; hoe lager de provisie. Hoe lager de waarde van uw inzending en hoe hoger de bewerkelijkheid; hoe hoger de provisie. Voor uw beeld altijd ergens tussen de 3% en 30%.
Reguliere provisie
Gemiddelde inzendingen veilen we op 15% provisie, exclusief. B.T.W. (18,13% inclusief B.T.W.). Zodra wij een schatting hebben kunnen maken van de waarde en de hoeveelheid werk zullen we u altijd een scherp voorstel willen doen. Veilingprovisie is daarom altijd in overleg.
BTW
Alle provisiepercentages zijn exclusief BTW
Samengevat:
- Voor elk kavel (verkoopeenheid) wordt tevens een vast bedrag kavelgeld in rekening gebracht.
- Over de waarde (de uiteindelijke opbrengst) van de gehele inzending wordt een provisiepercentage gerekend.
- De totale veilingkosten bestaan dus uit af te stemmen veilingprovisie percentage (exclusief BTW) en vast bedrag per kavel (inclusief BTW)
- Het te hanteren veilingprovisie tarief hangt van van de bewerkelijkheid en de waarde van uw inzending en is altijd in overleg.
Wat zijn de gangbare tarieven voor kopers?
Zowel de verkoper als de koper betalen veilingprovisie. Met die provisie worden de kosten van de veiling bestreden. De aankoopprovisie is voor iedere koper gelijk, dit om een eerlijk speelveld te creëren. Er zijn wat verschillen tussen de regels op de postzegelveiling en de muntenveiling. De actuele voorwaarden kunt u vinden in onderstaande links:
- De veilingvoorwaarden voor het kopen op de postzegelveiling kunt u hier vinden.
- De veilingvoorwaarden voor het kopen de muntenveiling kunt u hier vinden.
Mijn vraag staat hier niet bij!
Uw vraag staat hier niet bij? Neemt u dan contact met ons op. Bel ons 070-364 79 57 of mail ons op info@rietdijkveilingen.nl Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op!
Bieden en kopen op de veiling
Ook voor kopers zijn er soms nog onduidelijkheden. Ook zij vinden hier onder antwoord op de meeste vragen. Belangrijk is dat u als bieder/koper goed op de hoogte bent van de geldende regels rond openbare veilingen. De veilingvoorwaarden voor zowel onze postzegel- als muntenveiling kunt u hieronder bekijken (PDF).
Inzendvoorwaarden (verkopers)
Veilingvoorwaarden (kopers)
Veilingvoorwaarden: Postzegelveiling
Veilingvoorwaarden: Muntenveiling
Contact
Meer weten? Bel, mail of schrijf ons.
Wij helpen u graag!
Rietdijk B.V.
Postzegel- en Muntenveilingen
Noordeinde 41
2514 GC DEN HAAG
Openingstijden
Van maandag t/m vrijdag
Tussen 9.00 uur en 17.00 uur.
Telefoon
+31 (0)70 – 36 47 957
E-mail
info@rietdijkveilingen.nl
Kantoor- en postadres
Rietdijk B.V.
Postzegel- & Muntenveilingen
Noordeinde 41
2514 GC Den Haag
Tel .: +31 (0) 70 – 36 47 957
Fax .: +31 (0) 70 – 36 32 893
Email: info@rietdijkveilingen.nl