Postzegels of Munten?
U heeft hulp nodig bij de verkoop?
Sommige verzamelaars verkopen hun verzameling aan het eind van actieve verzamelleven. Anderen laten een verzameling na. In dat geval zoekt u vermoedelijk hulp bij het goed aan de markt presenteren van een levenswerk van de verzamelaar. Verzamelen kunt u tot op hoge leeftijd blijven doen. Heel vaak betreft het dan ook nalatenschappen waar wij als veilinghuis mee te maken hebben. Eerste stap is altijd advies, eventuele verkoop of veiling is altijd stap twee. Ons veilinghuis specialiseert zich in hulp bij verkopen van deze verzamelingen en nalatenschappen op het gebied van postzegels (filatelie) en munten (numismatiek)
In het onderstaande overzicht kunt u per onderdeel inzicht krijgen in de diensten die wij leveren bij het verkopen van uw verzamelingen via onze veilingen. Mocht u andere vragen hebben schroomt u dan niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn dagelijks bereikbaar via telefoon, e-mail en chat.
Wij zijn u graag van dienst!
Alles op het gebied van munten en postzegels
Alles op gebied van postzegels en munten
Wij zoeken uitgebreide verzamelingen en partijen op het gebied van filatelie (postzegels verzamelen) en numismatiek (munten verzamelen) en dan alles wat daar mee samenhangt. Denk bijvoorbeeld ook aan oude penningen, bankbiljetten, prentbriefkaarten, sieraden, oude brieven en dergelijke. Het kan ons overigens niet groot of omvangrijk genoeg zijn.
Specialisatie (postzegels en munten)
Specialisatie
Daar kunnen wij u als gespecialiseerd veilingbedrijf in postzegels en munten heel goed mee helpen. Per jaar veilen wij voor ongeveer 600 klanten een verzameling. Dat kan gaan om 1 of enkele stukken of kamers of zelfs een huis vol. Dat laatste komt vaker voor dan u denkt. Nogal eens bestrijkt een collectie een groot aantal verhuisdozen. In ons standaard vervoer passen ongeveer 20 verhuisdozen. Indien nodig regelen wij uiteraard groter transport.
Beoordeling (taxatie)
Beoordeling
Het is best een proces om een en ander goed te organiseren, wij begeleiden u in het proces van begin tot eind. Eerste stap is altijd een beoordeling van wat u heeft. Dat kan plaatsvinden bij ons op kantoor of op elke gewenste locatie. Wanneer u zelf de moeite neemt om een en ander voor te leggen bij ons op kantoor is een beoordeling vrijblijvend. Alles over taxaties die wij op kantoor of op locatie kunnen doen kunt u hier vinden.
Taxatie op locatie
Op locatie
Wij realiseren ons goed dat een collectie soms ook erg omvangrijk is of dat u niet goed in staat bent om met het materiaal te reizen naar ons kantoor. Daarom taxeren we ook op locatie. In tegenstelling tot taxaties op kantoor zijn taxaties door ons uitgevoerd op locatie niet vrijblijvend. Indien u daadwerkelijk gaat veilen dan nemen wij de kosten van deze taxatie op ons. Soms is voordat u het besluit neemt te gaan veilen overleg nodig met andere belanghebbenden. In dat geval geven we u graag die tijd. Besluit u later alsnog de verzameling door Rietdijk te laten veilen krijgt u van ons de taxatiekosten uiteraard terug. Wij leven van de veilingen, niet van de taxaties. Legt u de collectie bij ons op kantoor ter taxatie zijn er dus geen taxatiekosten. Komen wij naar u toe en gaat u veilen zijn er dus geen taxatiekosten. Alleen in het geval dat wij op locatie komen en u gaat niet bij ons veilen volgt er een nota voor een taxatie op locatie. Alles over taxaties die wij op kantoor of op locatie kunnen doen kunt u hier vinden.
Wat voor verzameling heeft u?
Wat kunt u ons vertellen over de collectie?
Alvorens wij afreizen zullen we wel graag een en ander van de verzameling willen weten. Dit om mogelijke wederzijdse teleurstelling over de mogelijkheden over en weer zo veel mogelijk uit te sluiten. Taxatie afspraken of bij ons op kantoor of op locatie zijn op korte termijn te maken. Een beschrijving kunt u natuurlijk per mail maar ook per telefoon aan ons doorgeven zodat nadere afspraken gemaakt kunnen worden.
Duur van een taxatie
Duur van een taxatie
Een gemiddelde afspraak duurt ongeveer 1 á 2 uur maar is natuurlijk erg afhankelijk van de omvang en inhoud van de verzameling. Verreweg de meeste taxaties zijn binnen 2 uur afgerond. Alles over taxaties die wij op kantoor of op locatie kunnen doen kunt u hier vinden.
Inleveren voor onze veilingen
Inleveren voor veiling
Bij het inleveren van de verzameling leggen we de afspraken vast op het ontvangstbewijs. Daarop zullen de gegevens van de inbrenger worden genoteerd, de veilingprovisie, het kavelgeld, een omschrijving van het geheel en een verzekerde waarde. Deze verzekerde waarde zullen we altijd wat hoger leggen dan onze taxatie. De taxatie is een zo nauwkeurig mogelijke inschatting van de mogelijke veilingopbrengst, maar geen garantie. We laten de opbrengst van de zegels aan de markt. Uiteraard speelt verkaveling daarbij een grote rol. Het moment waarop u aanbrengt is mede bepalend wanneer de verzameling kan worden geveild. We zullen altijd het maximale er uit willen halen. Uw belang is immers ook ons belang. Hoe meer de verzameling op de veiling weet te scoren, des te beter voor het netto resultaat en onze commissie. Wij organiseren 4 veilingen per jaar het moment waarop u ons bezoekt en materiaal aan gaat brengen is dus mede bepalend wanneer er geveild kan worden.
Verkaveling (opdeling van uw verzameling)
Verkaveling
Nadat u materiaal heeft aangebracht zal ons team aan het werk gaan om een en ander zo goed mogelijk te presenteren. Dat verkavelen (indien nodig) is belangrijk voor een juiste presentatie aan de markt. Globaal kunnen inzendingen worden ondergebracht in 4 kavelsoorten. We kennen dozen, albums, mappen en losse nummers. Elke groep kent een specifieke behandeling binnen de veilingprocedure. Vrijwel elke inzending kent enkele dozen en albums, een kleiner deel ook mappen en losse nummers. Hoe beter het materiaal, hoe gedetailleerder de verkaveling zal kunnen zijn. Dat is dus erg afhankelijk van de inhoud en kwaliteit van de collectie. Maar soms ook van uw wensen. Voor zeer bijzondere verzamelingen kunnen bijvoorbeeld apart catalogi en veilingen worden gemaakt.
Communicatie voor en na de veiling
Communicatie voor en na de veiling
Voor de veiling ontvangt u van ons een overzicht van de gemaakte kavels van uw inzending en de papierenveiling catalogus. Deze verschijnt over het algemeen ongeveer een maand voor de veiling. Zes weken tot acht weken na de veiling ontvangt u van ons de afrekening en het eindresultaat is dan ook overgemaakt naar het opgegeven bankrekeningnummer bij de inlevering. Dit kunnen uiteraard meerdere rekeningnummers zijn indien er meerdere belanghebbenden zijn. Indien u vragen heeft kunt u ons doorlopend bereiken. We helpen u graag!
Stappenplan
Stappenplan
Alle aspecten van het inzenden van materiaal voor de veiling hebben we voor u samengevat in een stappenplan, dat kunt u hier vinden.
Inzendvoorwaarden
Als uw verzameling waarde heeft willen we die graag voor u veilen. Het maakt daarbij niet uit of het enkele duurdere stukken zijn of een hele grote collectie met een omvang in vele dozen. Uitgangspunt is een waarde vanaf minimaal € 500,-. Bijgaand een overzicht van de overige inzendvoorwaarden.
Veel gestelde vragen
Taxeren en veilen kan vele vragen oproepen. We hebben de meest voorkomende voor u alvast voorzien van een antwoord. De meest gestelde vragen ten aanzien van onze diensten en het bijbehorende antwoord kunt u hier vinden.
Contact
Meer weten? Bel, mail of schrijf ons.
Wij helpen u graag!
Rietdijk B.V.
Postzegel- en Muntenveilingen
Noordeinde 41
2514 GC DEN HAAG
Openingstijden
Van maandag t/m vrijdag
Tussen 9.00 uur en 17.00 uur.
Telefoon
+31 (0)70 – 36 47 957
E-mail
info@rietdijkveilingen.nl
Kantoor- en postadres
Rietdijk B.V.
Postzegel- & Muntenveilingen
Noordeinde 41
2514 GC Den Haag
Tel .: +31 (0) 70 – 36 47 957
Fax .: +31 (0) 70 – 36 32 893
Email: info@rietdijkveilingen.nl